Kormusik blomstrer over hele verden – og i utallige varianter
Den klassiske europæiske kortradition har den særlige historie, at det er de blandede drenge- og mandskor, der oprindeligt har båret kompositioner frem af tidens største komponister – fra middelalderens enstemmige sang til renæssancens polyfoni og de store symfoniske korværker af Bach, Händel, Haydn, Schubert…
Forudsætningen for drengekorenes arbejde er korskolerne – en levende praksis, der gennem 1500 år har bragt musik af alt fra Palestrina og Mozart til Britten, Nielsen og Bernstein til verden.
En unik opførelsespraksis og en klangverden af veluddannede drenge skabt i et særligt uddannelsesforløb og i mødet med voksne sangere og musikere.
Københavns Drengekor er en del af denne praksis.
Kordrengene ved Vor Frue Kirke i København var knyttet til Christian den IVs kantori.
Under inspiration af et besøg af Bach’s Thomaner Chor for snart 100 år siden fik Københavns Drengekor sin nuværende identitet med en kommunalt drevet sangskole som hjemsted – og med den klare fundats at varetage kormusikken komponeret for drenge- og mandsstemmer; præcis sådan som den er tænkt.
Vi passer godt på de fantastiske bygningsværker, der altid har rummet denne musik.
Der skal også passes på den musik, de korskoler og den praksis, der i århundreder har skabt det musikalske liv bag de flotte facader.
I vor tid er der en stor interesse for, hvordan musik oprindeligt er blevet udført: Hvordan var den ”autentiske” lyd?
Her byder korskolerne på en gedigen tradition for at holde en særlig klangkultur ved lige.
Udøvere af den klassiske drenge- og mandskorstradition har ved et møde i Paris i år sat sig sammen for at udbrede kendskabet til det klangbillede, som så mange af musikhistoriens allerstørste havde i tankerne, når de komponerede:
- Cappella Musicale Pontificia Sistina
- Choir of New College Oxford
- Choir of King’s College Cambridge
- Choir of Westminster Cathedral
- Choir of Westminster Abbey
- Thomanerchor Leipzig
- Dresdner Kreuzchor
- Wiener Sängerknaben
- La Maitrise de Colmar
- Musique Sacrée a Notre Dame de Paris
- Escolanía de Montserrat
- Glinka Choral College St. Petersburg
- Københavns Drengekor
Københavns Drengekor har formandskabet i dette arbejde.
Torsdag den 26. september kl. 17:30 afholdt koret en høring på Sankt Annæ Gymnasium om dette arbejde: Alle, der er en del af denne praksis allerede – store som små – men også alle, der ser en vigtighed i dette arbejde var inviteret, og mere end 600 deltog. Fra by og land, fra musiklivet og mere bredt fra kulturlivet og det omliggende samfund.
>> Læs om mødet her
I alle de medvirkende lande er målet at opnå en optagelse på UNESCOs repræsentative liste over immateriel verdenskulturarv (The Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity).
Men allervigtigst er målet at fremme drenges lyst til i samspil med voksne professionelle sangere og musikere at deltage i det rige korliv verden over.
Ebbe Munk
Tidl. Kapelmester for Københavns Drengekor
og
Formand for den multi-nationale arbejdsgruppe “The Boys’ Choir School”
Læs om det nye projekts baggrund og mål:
THE BOYS’ CHOIR SCHOOL as a potential part of UNESCO’s Representative List of the Intangible Cultural Heritage of Humanity
Læs støtte-erklæringerne fra en række af de deltagende kor-institutioner:
Københavns Drengekor: About the classical boys’ choir schools as initiator of European choir music
Thomanerchor Leipzig 1:2 Letter
Thomanerchor Leipzig 2:2 – Endorsement – Unterstützungserklärung
Cappella Musicale Pontificia Sistina Endorsement Intangible Cultural Heritage
Choir of New College Oxford Endorsement Intangible Cultural Heritage: THE BOYCHOIR TRADITION in Europe and further afield.
La Maitrise de Colmar: Les maîtrises de garçons comme patrimoine immatériel de l’humanité
Musique Sacrée a Notre Dame de Paris: Patrimoine des écoles maîtrisiennes – The Heritage of Choir Schools
Escolanía de Montserrat: Endorsement, Intangible Cultural Heritage
Glinka Academy – St Petersburg (Russia): Endorsement; Intangible Cultural Heritage